Testy AB jako droga do skutecznego Landing Page

Landing page to jedna ze skuteczniejszych form promocji, której celem jest zaprezentowanie użytkownikowi konkretnego produktu lub usługi, a następnie zachęcenie go do wykonania konkretnej akcji np. zakupu szkolenia.

Użytkownik trafia na niego zazwyczaj po kliknięciu w reklamę. W większości przypadków landing nie zawiera podstron poza regulaminem. Jest prosty – przedstawia najważniejsze cechy produktu. Skupia się na realizacji celu, którym w głównej mierze jest pozyskanie maili użytkowników czy sprzedaż konkretnego produktu.

 

Jak wykonać skuteczny Landing Page? 

Landing Page składa się z różnych sekcji, zazwyczaj te kluczowe to: zachęcający do interakcji nagłówek , opis produktu / usługi, sekcja np. odnoszącą się do social proof, które przyciągną uwagę użytkownika oraz formularza – bądź innej opcji wykonania przez użytkownika celu.

Aby wykonać skuteczny Landing Page warto podejść do jego realizacji w następujący sposób:

  1. Wykonaj research – przyjrzyj się grupie docelowej do której chcesz trafić, poznaj jej bolączki czy obawy , sprawdź co oferuje konkurencja oraz jak twoja oferta wyróżnia się na jej tle.
  2. Stwórz wireframe Low-Fi – zaprojektuj wireframe i zbierz feedback od zespołu – pomoże Ci to wykryć i wyeliminować błędy na wczesnym etapie.
  3. Napisz treści, które mają się pojawić na Landing Page – pamiętaj aby treści do umieszczenia na Landing Page były krótkie i proste do zrozumienia. Skup się na efekcie końcowym, a także opisz jaką wartość dany produkt lub usługa przyniesie użytkownikowi, Całość koniecznie dopełnij dopracowanym CTA,
  4. Nanieś projekt graficzny na wireframe – tworząc ostatnią warstwę Landing Page pamiętaj, aby był on spójny, czytelny oraz skupiający uwagę na CTA.
  5. Wdroż swój projekt na stronę – po wdrożeniu projektu sprawdź, czy prawidłowo wyświetla się on na każdym z urządzeń.
  6. Zaimplementuj śledzenie aktywności użytkowników – w celu obserwacji wyników Landing Page dodaj do niego kod śledzenia Google Analytics, aby móc mierzyć np. liczbę kliknięć w przyciski.

Więcej o tworzeniu skutecznych landing page dowiesz się, sprawdzając nasz wpis „7 zasad dobrego Landing Page„.

 

Testy A/B, a testy wielowymiarowe.

Aby zaprojektować skuteczny landing page, niezbędna jest prawidłowa optymalizacja, która pozwoli wybrać jego najbardziej efektywną wersję.

W procesie optymalizacji pomogą Ci dwa rodzaje testów:

  1. Testy A/B
  2. Testy wielowymiarowe

Testy A/B pomogą zoptymalizować landing page pod kątem konwersji. Polegają one na stworzeniu zazwyczaj jednego dodatkowego wariantu różniącego się od głównej landing page jednym elementem. 

Na przykład:

Tekst zachęcający do wzięcia udziału w darmowej lekcji próbnej online:

A: „Wypróbuj teraz”

B: „Wypróbuj za darmo”

W przypadku testów A/B, ruch kierowany jest na obie wersje Landing Page’a np. 50% ruchu trafia na wariant A, natomiast drugie 50% ruchu trafia na wariant B – zmieniony.

Testy A/B umożliwiają zrozumienie oczekiwań użytkowników, a także pozwalają na  znalezienie najskuteczniejszej wersji Landing Page’a, która pozwoli na osiągnięcie wyższego wskaźnika konwersji. Ciągła jego optymalizacja może doprowadzić do zwiększenia konwersji, co w dalszych etapach przełoży się na wzrost zysku.

Testy wielowymiarowe natomiast opierają się na tej samej zasadzie co testy A/B – pozwalają sprawdzić która wersja Landing Page jest najbardziej skuteczna, ale są one jednak nieco bardziej skomplikowane niż testy A/B, ponieważ badaniom poddaje się więcej niż jeden element. 

Na przykład:

  1. Wielkość przycisku (większy, mniejszy) pierwsza zmienna,
  2. Tekst w sekcji hero (bardziej szczegółowy, bardziej ogólny) druga zmienna,
  3. Dodatkowa sekcja (z informacją o gwarancji jakości, bez informacji o gwarancji jakości) trzecia zmienna

Testy wielowymiarowe polegają na sprawdzeniu każdej z możliwości i wyłonieniu tej, która daje nam najlepsze efekty.

 

Jak przeprowadzić testy A/B?

Aby przeprowadzić testy A/B warto zastanowić się nad tym, co może powodować odrzucenia na twoim Landing Page.

Stwórz hipotezę do przeanalizowanego Landing Page’a: 

  1. „Wysoki współczynnik odrzuceń może wynikać ze zbyt długiego formularza.” 

Następnie w celu przeprowadzenia testów A/B stwórz wersję B Landing Page’a ze zmniejszoną liczbą pól w formularzu. Zanim rozpoczniesz test, pamiętaj jednak, aby testować oba Landing Page’s równocześnie oraz kierować na nie ruch z tych samych źródeł.

Po zakończeniu testu wybór między wersją A lub B jest prosty. Wygrywa wariant o najwyższym współczynniku CTR.

Warto nie poprzestawać na jednym teście – dla uzyskania jak najlepszych rezultatów powtarzaj te procesy kiedy tylko masz na to czas i możliwości

Na Landing Page’ach możesz przykładowo testować:

  1. kolory przycisków,
  2. teksty pod CTA,
  3. liczbę sekcji,
  4. teksty nagłówków,
  5. liczbę pól w formularzu,
  6. rozmieszczenie sekcji na stronie,
  7. długość tekstu,
  8. I wiele innnych.

Podczas testów A/B testuj tylko jeden element. Jeśli zmienisz dwa elementy to niestety nie będziesz wiedział, który z nich miał faktyczny wpływ na poprawę skuteczności Landing Page’a – gdy chcesz zbadać więcej elementów – użyj wtedy testów wielowymiarowych.

 

Priorytetyzacja testów AB, czyli jak planować testy AB?

Kolejnym kluczowym elementem jest priorytetyzacja testów AB. Nie każdy z pomysłów na testy może być dostosowany do  naszego biznesu, szczególnie jeśli nasze pomysły są oparte jedynie na naszym przeczuciu.

Kluczem do przeprowadzenia wartościowych testów jest początkowa analiza danych jakimi dysponujemy oraz badania przy udziale użytkowników.

W tym celu możesz wykorzystać narzędzia takie jak:

  1. Google Analytics,
  2. HotJar (lub inne podobne narzędzie)- Heatmapy, Nagrania sesji, Mapy kliknięć,
  3. Ankieta z użytkownikami,
  4. Analiza heurystyczna,
  5. Analiza konkurencji
  6. Cognitive walkthrough,
  7. Badania z użytkownikami.

Prawdopodobnie lista Twoich pomysłów odnośnie potencjalnych testów będzie długa, dlatego warto przygotować  dokument z listą hipotez oraz danymi które uzyskałeś do tej pory.

Ustalenie priorytetów może odbyć się za pomocą metody PIE (Potential,  Importance, Ease). 

Metoda ta została opracowana przez WiderFunnel i oznacza potencjał, znaczenie i łatwość. 

Te trzy znaczenia możemy definiować w konkretny sposób:

Potential – tutaj warto zastanowić się nad tym jaką poprawę możemy wprowadzić, czy faktycznie poprawa danego elementu na stronie pozwoli zwiększyć np. konwersje na naszej stronie. 

Importance – w tym kroku trzeba przemyśleć czy element który wprowadzimy na naszą stronę pozwoli będzie miał wpływ na cel, który chcemy osiągnąć na naszej stronie 

Ease – ostatnia kwestia dotyczy łatwości wprowadzanych zmian – Czy ulepszenia, które chcemy wprowadzić na stronie są łatwe do wdrożenia?

Metoda PIE jest bardzo pomocna, pozwala ustalić priorytety oraz wyeliminować te pomysły, które mogą mieć mały wpływ na użyteczność naszej strony. Ważne, aby połączyć wiedzę biznesową wraz z techniczną, pomoże to kompleksowo zdefiniować priorytetowość testów. 

Dzięki takiemu podsumowaniu będziesz w stanie wybrać najciekawsze i najskuteczniejsze twoim zdaniem pomysły, które faktycznie mogą korzystnie wpłynąć na twoją firmę.

 

Narzędzia z których można korzystać do prowadzenia testów.

Testy AB możesz przeprowadzić na wielu platformach, takich jak :

  1. Google Optimize – bezpłatne narzędzie do optymalizacji witryny. Pozwala na ciągłe testowanie różnych kombinacji treści witryny, a także pomaga zwiększyć współczynnik konwersji użytkowników,
  2. AB Tasty – narzędzie stworzone z myślą o większych przedsiębiorstwach. Przeznaczone jest do tworzenia kompleksowych doświadczeń użytkowników. Wyposażone jest również w platformę analityczną, edytor i zautomatyzowaną funkcjonalność wdrożeniową do przeprowadzania testów.
  3. Optimizely – kolejne narzędzie do organizacji testów A/B, które umożliwia segmentację prób, prognozowanie, a także zarządzanie treścią internetową.

 

Podsumowanie

Testy AB to stosunkowo niedrogie rozwiązanie, które pomaga analizować preferencje użytkowników na danej stronie. 

Przeprowadzanie eksperymentów z użytkownikami oraz ciągła optymalizacja strony przynosi wiele korzyści. Testy pozwalają nam bardziej poznać użytkowników, dzięki czemu jesteśmy w stanie wdrażać dobre zmiany na stronie, które pozytywnie wpływają na zachowania użytkowników np. zmniejszona liczba odrzuceń czy wzrost konwersji na stronie.

Julia Cwojdzińska

Wybrane dla Ciebie

UX Design
Oliwia Paciorek

CRO, czyli optymalizacja konwersji – co to jest?

Co to CRO? CRO, czyli optymalizacja współczynnika konwersji jest praktyką zwiększania odsetka użytkowników, którzy wykonują pożądaną akcję na stronie internetowej. Pożądane działania mogą obejmować zakup

UX Design
Oliwia Paciorek

Czym różni się UX od UI?

User Experience (tzw. UX) to zagadnienie podejmowane coraz częściej w kontekście wielu dziedzin, nie tylko tych powiązanych z marketingiem. Mimo swoich założeń nadal często mylony

Dołącz do FlowDigital i Wejdź na wyższy Level Swoich możliwości!

Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami w świecie digital marketingu!

Dołącz do grona specjalistów!

Zapisz się do Newslettera i otrzymuj najnowsze wiadomości ze Świata Digital Marketingu!

Witamy w gronie specjalistów!

Dziękujemy za zapis! Sprawdź swoją skrzynkę pocztową i potwierdź zapis do newslettera, aby otrzymać dawkę cennej wiedzy.