Czym różni się UX od UI?

User Experience (tzw. UX) to zagadnienie podejmowane coraz częściej w kontekście wielu dziedzin, nie tylko tych powiązanych z marketingiem. Mimo swoich założeń nadal często mylony jest z innym pokrewnym pojęciem, jakim jest User Interface (w skrócie UI). Dlaczego tak jest i jak bardzo różnią się one od siebie? To postaramy się przedstawić w tym artykule.

 

Czym jest UX i UX Design?

Jako UX określamy wrażenia, jakie odbiera użytkownik zapoznając się z naszym produktem. Jest to także zbiór działań wpływających i przybliżających do jak najlepiej zaprojektowanego produktu pod kątem doświadczeń. Jego podstawą powinna być użyteczność połączona z funkcjonalnością. Aby produkt właściwie stworzyć, wdrażane są konkretne zadania składające się na projektowanie doświadczeń użytkownika (czyli UX Design).

Z czego składa się UX?

  • Visual design jego celem jest poprawa estetyki i użyteczności projektu/produktu za pomocą odpowiednich obrazów, typografii, przestrzeni, układu i koloru. Jeden z ważniejszych filarów UX.
  • Architektura informacji – jest to w skrócie kreacja efektywnej komunikacji pomiędzy produktem, a jego odbiorcą. Również jeden z kluczowych elementów procesu projektowania doświadczeń.
  • Projektowanie interakcji – inaczej IxD, czyli projektowanie funkcjonalnych systemów, będących częścią oprogramowania, usług czy procesów w organizacjach. Równie ważne w kontekście produktów digitalowych.
  • Interakcja człowiek – komputer – projektowanie interfejsów użytkownika połączne z badaniami i opisywaniem zjawisk związanych z używaniem systemów komputerowych przez ludzi.
  • Content – tworzenie jakościowej zawartości mającej przede wszystkim utrzymać uwagę użytkownika przy danym produkcie.
  • Industrial design – proces mający na celu dostosowanie produktu do masowej produkcji.
  • Architektura oprogramowania – proces organizacji danego systemu skupionego wokół produktu
  • Nawigacja – pokrewna dziedzina będąca częścią Visual Designem, odnosząca się do tworzenia całej nawigacji produktu
  • Interfejs – o tym elemencie również związanym z Visual Designem dowiecie się więcej w dalszej części artykułu

Opiera się ono na tworzeniu produktów w taki sposób, by były one dla użytkowników m.in. przyjazne, znaczące, funkcjonalne i intuicyjne. Osiąga się to za pośrednictwem zaprojektowania całego procesu pozyskiwania i integracji produktu, w tym aspektów brandingu, designu, użyteczności i funkcji.

Opisując to nieco bardziej obrazowo, produkt ma wzbudzać pozytywne emocje, przyciągać klientów swoją wyjątkowością, a także pozwalać na tworzenie się wokół niego grup oddanych i lojalnych użytkowników.

Specjalistą, który działa na wcześniej wspomnianych zasadach jest UX Designer. Jest to ktoś odpowiedzialny za projektowanie wspomnianych doświadczeń dużą część swojej pracy opiera na samodzielnie przeprowadzanych analizach. Są one powiązane z projektowaniem produktów fizycznych, ale także digitalowych.

Analizy mają na celu:

  • zbadanie ogólnych potrzeb użytkowników,
  • przeanalizowanie konkurencji,
  • określenie obecnej strategii produktu,
  • poznanie odczuć testowanych użytkowników odnośnie produktów w fazie prototypu,
  • weryfikację intucyjności danego produktu.

Taka osoba powinna cechować się podejściem specjalisty, ale także project managera, działając na wielu polach równocześnie i spinając produkt w ostateczną całość. Ważne jest również to, aby UX Designer ściśle współpracował z klientem, łącząc jego oczekiwania biznesowe z jak najlepszymi doświadczeniami użytkownika. Choć jest to zazwyczaj trudne zadanie, to jednak warto dążyć do tego połączenia, wpływającego na ostateczny sukces projektu.

 

Czym jest UI i UI Design?

UI to inaczej interfejs użytkownika (będący również częścią UX) przypisany do danego oprogramowania, czy też określając bardziej ogólnie, produktu. Składa się z przycisków, które użytkownicy klikają, tekstu, który czytają, obrazów, suwaków, pól wprowadzania tekstu i wszystkich pozostałych elementów, z którymi użytkownik wchodzi w interakcję. Jest kluczowy do prawidłowego działania niemal wszystkich produktów digitalowych.

Dlatego też sam proces projektowania interfejsu, czyli UI Design, jest integralną częścią projektowania produktów i na tej podstawie wyrosła cała branża skupiająca się tylko na tego typu projektach. Jest ona coraz bardziej kluczowa dla większości biznesów, działających również w zakresie UX, dlatego też często jest stawiana na z nim na równi (niesłusznie, bo UX to dużo bardziej rozbudowany zbiór działań) lub mylona z tym właśnie pojęciem.

UI Design powstał przede wszystkim na kanwie coraz większej kompleksowości interfejsów dyktowanej przez coraz większe potrzeby użytkowników, jak i samych biznesów kreujących produkty. Choć część źródeł traktuje UI Design nieco po macoszemu i wkłada go w ramy pracy grafika komputerowego, to jednak ten proces składa się jeszcze z zastosowania technik konstrukcyjnych, które są już innym zagadnieniem. UI Designer powinien być elastycznym specjalistą, którego umiejętności opierają się na grafice, ale oprócz tego powinien wiedzieć jak sam interfejs zaprojektować, a potem przenieść go na pełnoprawny produkt.

Obowiązki osoby zajmującej się UI Designem powinny opierać się na:

  • wykreowaniu stylu przewodniego dla danego produktu,
  • kreacji lub doborze grafik, obrazów czy innej zawartości multimedialnej,
  • dbaniu o jakościowy branding wizualny,
  • prototypowanie interfejsu, dostosowując go do wymagań,
  • ścisła współpraca z UX designerem,
  • zaproponowanie lub wdrożenie układu i hierarchii wizualnej,
  • współpraca podczas implementacji przez dewelopera.

 

Podsumowanie

Głównym wnioskiem wynikającym z naszego artykułu jest fakt, że UX i UI to tak naprawdę dwa różne zagadnienia, jednak to UI jest częścią UX. Sam UX to coraz bardziej rozbudowana dziedzina złożona z wielu aktywności, a UI jest jedną z nich. W obecnych czasach dalszego dynamicznego rozwoju produktów digitalowych, jak i samych wymagań stawianych przez użytkowników, takich dominujących pojęć będzie pojawiać się coraz więcej.

UX powinien być jednak naszym zdaniem traktowany priorytetowo, jeśli chodzi o kreację produktu. Jest dużo bardziej rozbudowaną dziedziną i tak jak PPC czy SEO, stał się oddzielną branżą kluczową dla odnoszącychodnoszącyh sukces projektów. Co nie oznacza, że UI powinno się ignorować. Wręcz przeciwnie, najlepszym rozwiązaniem jest kompleksowe dbanie o oba aspekty, korzystając przy tym z usług doświadczonych specjalistów.

Oliwia Paciorek

Jestem projektantką UX z doświadczeniem w projektowaniu oraz optymalizacji eCommerce oraz Landing Pages. Uwielbiam sposób, w jaki interakcje cyfrowe mogą łączyć i dostarczać ludziom pozytywne doświadczenia.

Wybrane dla Ciebie

UX Design
Oliwia Paciorek

CRO, czyli optymalizacja konwersji – co to jest?

Co to CRO? CRO, czyli optymalizacja współczynnika konwersji jest praktyką zwiększania odsetka użytkowników, którzy wykonują pożądaną akcję na stronie internetowej. Pożądane działania mogą obejmować zakup

UX Design
Oliwia Paciorek

Czym różni się UX od UI?

User Experience (tzw. UX) to zagadnienie podejmowane coraz częściej w kontekście wielu dziedzin, nie tylko tych powiązanych z marketingiem. Mimo swoich założeń nadal często mylony

Dołącz do FlowDigital i Wejdź na wyższy Level Swoich możliwości!

Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami w świecie digital marketingu!

Dołącz do grona specjalistów!

Zapisz się do Newslettera i otrzymuj najnowsze wiadomości ze Świata Digital Marketingu!

Witamy w gronie specjalistów!

Dziękujemy za zapis! Sprawdź swoją skrzynkę pocztową i potwierdź zapis do newslettera, aby otrzymać dawkę cennej wiedzy.